Fabrykant M., Magun V. Grounded and Normative Dimensions of National Pride in Comparative Perspective Fabrykant M., Magun V. Grounded and Normative Dimensions of National Pride in Comparative Perspective // Dynamics of National Identity: Media and Societal Factors of What We Are // Ed. by P. Schmidt, J. Grimm, L. Huddy, J. Seethaler. L.: Routledge, 2016. Ch. 6. P. 83-112.ISBN 978-1-138-81642-8 (hardback)Размещена на сайте: 02.06.16 Поискать полный текст на Google AcademiaСсылка при цитировании:Fabrykant M., Magun V. Grounded and Normative Dimensions of National Pride in Comparative Perspective // Dynamics of National Identity: Media and Societal Factors of What We Are // Ed. by P. Schmidt, J. Grimm, L. Huddy, J. Seethaler. L.: Routledge, 2016. Ch. 6. P. 83-112.Fabrykant M., Magun V. Grounded and Normative Dimensions of National Pride in Comparative Perspective // Dynamics of National Identity: Media and Societal Factors of What We Are // Ed. by P. Schmidt, J. Grimm, L. Huddy, J. Seethaler. L.: Routledge, 2016. Ch. 6. P. 83-112.Авторы:Магун В.С., Фабрикант М.С.АннотацияThis chapter explores cross-country similarities and differences in national pride and explains national pride variations on the individual and country levels. The multilevel regression models on the ISSP-2003 data confirm the feasibility of distinction between grounded (cognitively processed, based on specific country achievements evaluated against expectations) and normatively imposed national pride. The effect of objective country achievements indicated by GDP per capita appeared significant for grounded pride but not for normative pride. The latter is affected on the country level by the degree of religiosity, which indicates susceptibility to normative messages fostering national pride.Ключевые слова: национализм гордость за страну национальная идентичность nationalism national pride national identity Рубрики: Социология общественного мненияВозможно, вам будут интересны другие публикации:Fabrykant, M. and Magun, V. 2019. Dynamics of National Pride: Attitudes in Post-Soviet Russia, 1996–2015. Nationalities Papers 47: 20–37, doi:10.1017/nps.2018.18Магун В. С., Фабрикант М.С.Гордость человека за свою страну: индивидуальные и страновые детерминанты // XVI Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества [Текст] : в 4 кн. / отв. ред. Е.Г. Ясин ; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». — М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2016. Кн. 4. — С. 53-62.Fabrykant M, Magun V. Contrasting perspectives: Belief in national superiority in relation to countries’ performance. International Journal of Comparative Sociology. August 2022.Сушко П. Е.Отношение к Западу российских граждан и их представления о друзьях и врагах РФ // Российское общество и вызовы времени. Книга шестая / ФНИСЦ РАН, Институт социологии. Под ред. М.К. Горшкова и Н.Е. Тихоновой. Москва: Издательство «Весь Мир», 2022. С. 202-227.Аникин В. А.Кризис и национальное самосознание россиян // Мониторинг общественного мнения : Экономические и социальные перемены . 2016. No 5. С . 203 — 232 .