Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе Бирюков Д.С.Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 2. Паламитское учение в контексте предшествующей традиции и его рецепция в русской религиозной мысли XX в. (философия творчества С.Н. Булгакова). Konštantínove Listy, 2019. Vol. 12, Issue 2, pp. 69-79.ISSN 1337-8740DOI: 10.17846/CL.2019.12.2.69-79Размещена на сайте: 11.03.20 Поискать полный текст на Google AcademiaСсылка при цитировании:Бирюков Д.С. Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 2. Паламитское учение в контексте предшествующей традиции и его рецепция в русской религиозной мысли XX в. (философия творчества С.Н. Булгакова). Konštantínove Listy, 2019. Vol. 12, Issue 2, pp. 69-79. DOI: 10.17846/CL.2019.12.2.69-79.Biriukov D. Taxonomies of Beings in the Palamite Literature. Part 2. The Palamite Doctrine in the Context of the Previous Byzantine Tradition and Its Reception in the Russian Religious Thought of the XXth Century (the Philosophy of Creativity by Sergei Bulgakov). Constantine’s Letters, 2019. Vol. 12, Issue 2, pp. 69-79. DOI: 10.17846/CL.2019.12.2.69-79.АннотацияI provide a detailed comparison of the doctrine of taxonomy of beings in Gregory Palamas and such previous Byzantine theologians as Dionysius the Areopagite and Gregory of Nyssa. I examine David Dishypatos’ teaching on taxonomy of beings as well. The study shows that Palamas partly shifted natural abilities in relation to the kinds of created beings which possess them compared to Dionysius: in the Dionysian hierarchy of naturally participating beings, intellectual ability was typical for the angelic (intellectual) powers, while rational ability was typical for the humans. In Palamas, intellectual ability was typical for the humans, while spiritual natural ability was typical for the angelic powers. I observe the reception of Gregory Palamas’ teaching of taxonomy of beings in Russian religious and philosophical thought. In this regard, I consider Sergei Bulgakov’s philosophy of creativity. I believe that the fragment from Palamas’ “The One Hundred and Fifty Chapters” (PG 150, col. 1165 = Saint Gregory Palamas. The One Hundred And Fifty Chapters. Sinkewicz, Robert, a critical edition, translation and study. Toronto, 1988. P. 156) was essential for the formation of philosophy of creativity offered by Bulgakov in his “Unfading Light. Contemplations and Speculations”. In addition, I offer revisions of Bulgakov’s translation of this Palamas’ fragment.Ключевые слова: gregory palamas david dishypatos sergei bulgakov taxonomy of beings participation energies essence palamism creativity Рубрики: Смежные дисциплиныВозможно, вам будут интересны другие публикации:Biriukov D. Neilos Kabasilas’s Rule of Theology and the Distinction between the Light and Warmth of Fire in Neilos Kabasilas and Gregory Palamas. Scrinium: Journal of Patrology and Critical Hagiography, 2018, Vol. 14, No. 1, pp. 373-391.Бирюков Д. С.Исследование рецепции паламизма в русской мысли начала ХХ в.: вопросо философском статусе паламизма и варлаамизма, его решения и контекст // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4, История. Регионоведение. Международные отношения. – 2018. – Т. 23, No5.– С. 34–47Петрова Л. А.Имяславская формула Имя Божие есть Бог в понимании С.Н. Булгакова // Византия, Европа, Россия: социальные практики и взаимосвязь духовных традиций. Архив конференции. Выпуск 1: материалы международной научной конференции (Санкт-Петербург, 1–2 октября 2021 г.) / Отв. ред. О.Н. Ноговицин; ФНИСЦ РАН; РХГА. — СПб.: Издательство РХГА, 2021. — С. 125-131.Volkov Yu.G., Mareev V.I., Kumykov A.M., Guskov I.A., Uzunov V.V. Creativity and spirituality in the context of comprehending philosophical traditions. European Journal of Science and Theology, 2019, Vol.15, No. 2, pp. 9-18.Yanitsky O.N, Basheva O.A. On Theory and Practice of the Volunteer s Participation in Mitigation of Critical Situations. Global Journal of Human Social Sciences: (C) Sociology & Culture, 2019, Vol. 19, Issue 3, Version 1.0, pp. 12-21.