Ryazantsev S.V., Shakhray S.M., Yanik A.A., Popova S.M. Russian-Chinese Academic Mobility as a Competitive Partnership. Herald of the Russian Academy of Sciences, 2020, Vol. 90, No 1, pp. 15-24. Ryazantsev S.V., Shakhray S.M., Yanik A.A., Popova S.M. Russian-Chinese Academic Mobility as a Competitive Partnership. Herald of the Russian Academy of Sciences, 2020, Vol. 90, No 1, pp. 15-24.ISSN 1019-3316DOI: 10.1134/S1019331620010128Размещена на сайте: 30.03.20 Поискать полный текст на Google AcademiaСсылка при цитировании:Ryazantsev S.V., Shakhray S.M., Yanik A.A., Popova S.M. Russian-Chinese Academic Mobility as a Competitive Partnership. Herald of the Russian Academy of Sciences, 2020, Vol. 90, No 1, pp. 15-24. DOI: 10.1134/S1019331620010128.Ryazantsev S.V., Shakhray S.M., Yanik A.A., Popova S.M. Russian-Chinese Academic Mobility as a Competitive Partnership. Herald of the Russian Academy of Sciences, 2020, Vol. 90, No 1, pp. 15-24. DOI: 10.1134/S1019331620010128.Авторы:Рязанцев С.В., Шахрай С.М., Яник А.А., Попова С.М.АннотацияTrends and characteristics of Russian-Chinese academic mobility are considered as a complex phenomenon, the impact of which goes far beyond the framework of bilateral relations in higher education. The prevailing target model of development of Russian-Chinese academic mobility, based on quantitative indicators, is shown as not accounting for the process specifics and not enough harmonized with solutions to other no less important tasks associated with pursuing the interests of the Russian Federation in the international arena and achieving the goals of Russia’s national development. Particular attention is paid to complex casual relationships and multilevel effects that accompany functioning processes in Russian – Chinese relations in the subject area under study. The competitive partnership model, proposed by the authors to describe interaction between the two countries, appears promising both for conceptualizing the diversity of processes and opposite effects of Russian – Chinese cooperation in higher education and as a theoretical basis for creating an affective target model and improving the humanitarian dimensions of cooperation between Russia and the PRC.Ключевые слова: академическая мобильность экспорт образования глобальный рынок образовательных услуг российско-китайское сотрудничество международные отношения целевая модель конкурентное партнерство academic mobility education export educational services global market russian-chinese cooperation international relations target model competitive partnership Рубрики: Смежные дисциплиныВозможно, вам будут интересны другие публикации:Рязанцев С. В., Шахрай С. М., Яник А. А., Попова С. М.Российско-китайская академическая мобильность как конкурентное партнерство // Вестник Российской академии наук. 2020. Т. 90. № 1. С. 3-14.Medved V., Ryazantsev S., Filatov I., Miryazov T. China on the international education services market: specifics of recruitment of Russian students and their adjustment in the PRC. Central Asia and the Caucasus, 2020, Vol. 21, Issue 3, pp. 147-156.Медведь В. А.Образовательная миграция в Китай: тенденции и особенности // Государственная молодежная политика: национальные проекты 2019–2024 гг. в социальном развитии молодежи: материалы Всероссийской научно-практической конференции. Москва, 20–21 апреля 2020 года / ИСПИ ФНИСЦ РАН; [отв. ред. Т.К.Ростовская]. – М.: Изд-во Перспектива, 2020. – С. 397-401. URL: https://itdperspectiva.page.link/MolPol2020 Скоробогатова В. И.Трансформация подходов к обучению иностранцев в России: методологический аспект // Перспективы и возможности формирования системы экспертно-аналитического сопровождения международной деятельности российских университетов: коллективная монография / Под ред. С.О. Крамарова, Н.В. Пелихова, В.И. Скоробогатовой. – Москва: РИОР, 2020. С. 50-61.Рязанцев С. В., Ростовская Т. К., Скоробогатова В. И., Безвербный В. А.Международная академическая мобильность в России. Тенденции, виды, государственное стимулирование // Экономика региона. — 2019. — Т. 15, вып. 2. — С. 420-435.