School and its Role in the Socialization of High School Pupils in the Conditions of Modernization of the Education System Пронина Е.И.School and its Role in the Socialization of High School Pupils in the Conditions of Modernization of the Education System // Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging.View from Russia:[Electronic resource]: collected papers European Sociological Association 14th Conference “Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging”(Manchester, GB, Augest 20-24, 2019)/ Editor-in-Chief V. Mansurov. Moscow: RSS; FCTAS RAS. 2019. P. 89-93. 1 CD ROM; 12 sm – system requirements: Windows XP/Vista/7/10 – Title from disk label.Глава из книги: Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging.View from Russia:[Electronic resource]: collected papers European Sociological Association 14th Conference “Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging”(Manchester, GB, Augest 20-24, 2019)/ Editor-in-Chief V. Mansurov. Moscow: RSS; FCTAS RAS. 2019. 328 p. 1 CD ROM; 12 sm – system requirements: Windows XP/Vista/7/10 – Title from disk label.ISBN 978-5-904804-29-9Размещена на сайте: 09.09.19Текст статьи.Ссылка при цитировании:Пронина Е.И. School and its Role in the Socialization of High School Pupils in the Conditions of Modernization of the Education System // Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging.View from Russia:[Electronic resource]: collected papers European Sociological Association 14th Conference “Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging”(Manchester, GB, Augest 20-24, 2019)/ Editor-in-Chief V. Mansurov. Moscow: RSS; FCTAS RAS. 2019. P. 89-93. 1 CD ROM; 12 sm – system requirements: Windows XP/Vista/7/10 – Title from disk label.Pronina Elena I. School and its Role in the Socialization of High School Pupils in the Conditions of Modernization of the Education System In: Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging. View from Russia: [Electronic resource]: collected papers European Sociological Association 14th Conference «Europe and Beyond: Boundaries, Barriers and Belonging»(Manchester, GB, August 20-24, 2019/ Editor-in-Chief V. Mansurov. Moscow: RSS; FCTAS RAS. 2019. 328 p. 1 CD ROM; 12 sm – system requirements: Windows XP/ Vista/ 7/ 10 – Title from disk labelАннотацияВ данной статье представлены результаты социологического исследования «Изучение современных тенденций формирования личности в сфере образования», проведенного в 2018 году сотрудниками Группы изучения современных тенденций формирования личности в сфере образования Федеральный научно-исследовательский центр РАН в московских школах по проблеме ценностных ориентаций учащихся. Исследуются возможности использования социологических методик с целью повышения эффективности воспитательной работы. На основе анализа полученных данных автор приходит к выводу о том, что в современном российском мегаполисе старшеклассники в общеобразовательных школах являются членами сплоченного коллектива, внутри которого общение устраивает большинство из обучающихся. В целом школа положительно влияет на развитие у старшеклассников многих социально значимых умений и качеств. Исключением является развитие у старшеклассников независимости и самоуважения. По мнению респондентов, школа недостаточно влияет на развитие стрессоустойчивости. Отмечено, что существует ряд вопросов, в поисках ответов на которые старшеклассники отдают предпочтение Интернету, сделан вывод о значимом влиянии Интернета на социализацию старшеклассниковКлючевые слова: жизненные проблемы школьный мир ценности социологический опрос образование vital problems school world values sociological survey education Оглавлениескрыть оглавлениепоказать оглавление Рубрики: Социология образованияСоциология личностиВозможно, вам будут интересны другие публикации:Пронина Е. И., Гришаева Н. П.Школа и ее роль в социализации старшеклассников в условиях модернизации системы образования // Primo aspectu. 2019. № 2 (38). С. 21-27.Nataliya V. Kuznetsova, Elena I. Pronina, Yuriy E. Antonov. Modern Concept of Identity and New Trends in Formation of Citizenship and Patriotism of High School Students // The Futures We Want: Global Sociology and the Struggles for a Better World. View from Russia [Electronic resource]: collected papers. The 3rd ISA Forum of Sociology The Futures We Want: Global Sociology and the Struggles for a Better World / Editor-in-Chief V.Mansurov. -electronic data- Moscow: RSS, 2016. – Pp. 172-180. 1 СD ROM; 12 sm - system requirements: Windows XP/Vista/7/10 - Title from disk label. Pronina E.I., Grishaeva N.P., Borrego D.M. Modern trends of formation of upperclassmen’s civic consciousness and patriotism // Differences, Inequalities and Sociological Imagination: View from Russia / Editor-in-Chief V.Mansurov, Moscow, 2015. P. 110-128. 1 СD ROM.Pronina, Elena I. Civil education at school: problems and new tendencies // Russian Sociology in Turbulent Times / Ed. by V.A. Mansurov. – Moscow: RSS, 2011, pp. 881-886. 1 CD ROMБоррего Д. М., Гришаева Н. П., Пронина Е. И.Современные тенденции формирования гражданственности и патриотизма старшеклассников // Война была позавчера… Российское студенчество о Великой Отечественной войне : материалы мониторинга «Современное российское студенчество о Великой Отечественной войне» / под общ. ред. Ю. Р. Вишневского; Рос. общ-во социологов; М-во образования и науки РФ; Урал. федер. ун-т им. первого Президента России Б. Н. Ельцина. — Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2015. С. 266-274